Fotit sníh nebo ve sněhu je výzva i pro zkušeného fotografa. Víte, jak si s tímto úkolem poradit?
Kdo je připraven, není překvapen
Oblečení
Zima dokáže dát pořádně zabrat našemu organismu. Nejen promrzlé tváře, konečky prstů a červený nos, ale fotografové často musí pro krásnou fotku lehnout na promrzlou zem nebo si kleknout do mokrého sněhu. Mnoho srdcařů pro krásné fotky překoná i tento nekomfort a následně se trápí s rýmou v posteli. Takže, milí fotografové, pozor na prochladnutí!
Vhodné oblečení je tedy pro fotografa základ. Pro focení telefonem, je dobré být například vybaven rukavicemi určenými na dotykové obrazovky. Pak nebude potřeba na focení rukavice sundávat.
V zimě se brzy stmívá, proto se s velkou pravděpodobností budete z foto vycházek vracet až za tmy. Myslete tak na svoji bezpečnost, kterou zvýšíte například reflexními pásky, které zajistí to, že vás žádné auto nepřehlédne.
Den focení
Naplánujte si pečlivě den focení. V zimě zapadá slunce dříve, proto je dobré mít předem naplánovaný časový harmonogram focení i vhodně vybrané místo.
Pokud se chystáte na oblíbenou dovolenou na sněhu, myslete na to, že na horách se mění počasí z minuty na minutu. Proto, pokud narazíte cestou na něco, co stojí za to vyfotit, udělejte to hned, protože podruhé už nemusí být vhodná příležitost.
Nabitá baterie
V zimě je elektronika vystavena extrémním změnám. Z tepla do zimy a ze zimy do tepla. Tyto teplotní změny nejvíce zasáhnou baterii. Ať už se jedná o mobilní telefon nebo kvalitní fotoaparát, baterie se v zimě vždy vybíjí rychleji. Je dobré vědět, zda náš fotoaparát je stavěný na focení v chladnějších podmínkách. Pro jistotu byste u sebe měli mít vždy přibalenou náhradní nabitou baterii.
4 zásady zacházení s fotoaparátem
1. Snaha zahřát fotoaparát je tabu
Výše jsme už zmínili, že ne každá elektrotechnika je stavěná na chladnější prostředí. Nabízí se myšlenka zahřívat mezi focením fotoaparát pod bundou nebo v tašce. Tímto řešením však pokazíte víc, než byste čekali. Teplotní šoky fotoaparátu akorát škodí a odvděčí se vám zamlženým objektivem.
2. Leštění dechem taky nepomáhá
Podobně to platí i v případě, že dýcháme na objektiv s nadějí ho třeba trochu přeleštit. Vlhkost na skle je zrádná a jen tak se ji nezbavíme, obzvlášť venku. Mějme tedy na paměti, že objektivy je potřeba leštit doma a venku na ně zásadně nedýchat.
3. Postupná aklimatizace
Přecházet z extrému do extrému nedělá dobře žádnému organismu – lidskému ani technologickému. Z toho důvodu je zásadní fotoaparát po focení zahřívat postupně. Ideální takto postupovat i před focením. Z venku do chladnější předsíně a až potom do teplejších místností a naopak.
4. Pročištění nepovedených fotek
Mazání fotek ihned po jejich vyfocení není dobrý nápad. Venku je naprosto odlišné světlo než doma či ateliéru. Tu pravou osobitost fotografie odkryje až větší obrazovka. Co když se tímto unáhleným krokem připravíme o tu nejlepší fotografii? Navíc drobné nedokonalosti jinak perfektní fotky lze jednoduše upravit například v programu Zoner Photo Studio.
Jak na techniku focení v zimě?
Na závěr bychom se s vámi rádi podělili o několik tipů, triků a zásad týkající se té správné techniky focení. Samozřejmě ne vždy máme možnost všechny tyto zásady dodržet. Například, když si uděláme zastávku při skialpinismu, jen abychom si cvakli krásnou fotku, nemusí být prostor pro zdlouhavé nastavování fotoaparátu. Ale pamatovat aspoň na základy, se může hodit vždycky. Tak jdeme na to?
Formát RAW nebo JPEG
Na začátek pouvažujme nad tím, v jakém formátu budeme fotit. Klasické fotografie ve formátu JPEG jsou menší, díky čemuž se nám jich na paměťovou kartu vejde víc. Na druhou stranu po pozdější úpravu fotografií jsou trochu omezené. Jestliže máte možnost, dejte raději přednost formátu RAW, který nabízí lepší kvalitu fotek a snadnější práci s nimi. Fotky ale vezmou více místa na kartě, proto není na škodu, mít dostatečně velkou paměť nebo náhradní kartu s sebou.
Manuál nebo automatika?
No a jak na režimy? I když nám režim AUTO a priorita závěrky mnohdy mohou pomoci k lepší fotografii, případ zimních fotek to rozhodně není. Sníh jako takový je velice jasný. Což paradoxně může způsobit opravdu tmavé fotografie. Když chceme tomuto problému předejít, vsaďme na vlastní nastavení.
Jak fotit na manuální režim a dokázat foťák nastavit přesně pro své potřeby zjistíte také na Základním kurzu focení nebo pokročilejší uživatele potěší řada tipů na detailnější nastavení vlastního foťáku, které se dozvědí na Pokročilém kurzu focení.
Přeexponované foto
V zimě musíme myslet na to, že lidské oko se na svět dívá jinak než objektiv. Co to znamená? My vidíme čistě bílou krajinu, ale fotoaparát ukáže lehce šedou či modrou záři. Tím, že lehce přeexponujeme snímek, zvýrazníme bílou barvu sněhu. Práce s příliš světlým snímkem je vždy mnohem snazší než naopak s příliš tmavým.
Sníh je jen doplněk nikoliv hlavní objekt
Fotky, na kterých je jen sníh a nic víc, mohou nudit. I když sníh je ten důvod, proč jsme se rozhodli spustit spoušť, není to důvod k tomu, opomíjet jiné věci. Doporučujeme oživit snímek tak, že zabereme kromě sněhu i další objekty – lanovka, hory, strom, rostlina zabalená v mrazíku atd. Objekty dodají fotografii trojrozměrnost, čímž bude fotka skutečnější a důvěryhodnější.
Tip: Nebojte se kontrastních barev! Dodat fotce kouzlo lze i pomocí jednoho výrazného prvku. Ať už je to červená rtěnka, šála nebo černé šaty.
Čas HDR je tu
V zimě se může stát, že fotografiím bude chybět hloubka barvy, což může pozorovatele opět rychle omrzet a nudit. I když se často HDR barvy zdají nerealistické, v zimním období dodají fotkám pohádkové kouzlo a příběh. Fantazii se meze nekladou a kdo neriskuje, nic nezíská.
Tip: A když se zadaří, můžeme vaše výtvory použít i pro radost druhých. Milovníky hor určitě potěší tričko s potiskem vaší nejpovedenější horské zimní fotky.
Stín jako vodící čára
Dřívější stmívání může poskytnout fotografů i nějaké výhody. Všechny objekty a předměty dělají v zimě velké množství stínů, které můžeme zužitkovat jako vodící čáry.
Nezapomeňme na MAKRO
Kdo by mohl zapomenout na režim makra. Děda mráz už pokryl všechny venkovní předměty zmrzlými krystalky, maluje po všem, co mu přijde pod ruku. A to je šance pro nás, milí fotografové. Maximální přiblížení a zvětšení detailů vytvoří jedinečný efekt.
Našlapujme opatrně
Kam v zimně šlápneme, tam naše stopy zůstanou, dokud znovu zase nenasněží nebo vítr stopy nerozfouká. To ovšem pro nás fotografy může být velká překážka. Měli bychom tedy myslet na to, kudy chodíme. Nechceme přece, aby nám stopy zkazily celý záběr. Pokud to ovšem není schválně.
Tip: Velmi oblíbené jsou mezi fotografy fotografie zvířecích stop. Například na Slovensku, můžeme narazit na stopy slovenského čuvače. A pokud kromě stop zachytíme i jeho maličkost, jak se snaží splynout s bílým okolím, bude naše fotka opravdu jedinečná.
Hurá, padá sníh!
Mít zásobu zimních fotek, ale ani jednu s padajícím sněhem je pro fotografa skoro hřích. Polehčující okolnost může být to, že zachytit poletující sníh není nic jednoduchého. My vám ale řekneme, jak na to.
Příliš pomalá závěrka způsobí, že sníh vytváří dojem bílých pásů vedoucích z oblohy až k zemi. Naopak příliš rychlá závěrka z krásy vloček udělá jen bílé tečky, což také není ideální. Zlatá střední cesta tedy opět vítězí. Nad padajícím sněhem člověk nevyhraje jen tak. Chybami se člověk učí. A proto je nutné zkoušet a najít si ideální nastavení závěrky.
Tak co, milí fotografové, jsme připraveni na letošní zimní sezónu? Máme naleštěné objektivy, prázdné paměťové karty a nabité baterie?